help me kan geen update doen

Dutch
Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

help me kan geen update doen

by Dylan308 » Post

ik heb ubuntu 12.04 maar kan minetest niet update warom niet ?
ik kijk naar veele mensen maar die doen het anders maar die gerbruiken terminaal
maar ik kan dat ook wel maar ik weet niet de codes en ik moet dan minecraft-c55 downloaden maar die is er niet voor ubuntu 12.04 dan moet ik dan mods doen maar ik kan geen mods want ik snap dat niet hoe ik dat moet doen asje blieft help me ?

Groeten Dylan

Rhys
Member
Posts: 379
Joined: Wed May 22, 2013 15:22

by Rhys » Post

Nou, om Minetest updaten, moet je de nieuwste Minetest installatieprogramma te downloaden. dat wil zeggen Minetest 0.4.7. Hereis de link naar de installateurs: http://minetest.net/download. Hoop dat dit helpt! ;)

- Rhys

Rhys
Member
Posts: 379
Joined: Wed May 22, 2013 15:22

by Rhys » Post

Sorry. Hereis was verondersteld om hier te zijn is

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Voor Linux is het eenvoudigste (of minst moeilijkste) om minetest vanuit de bron te installeren en compileren. Hiervoor moet je wel gebruik maken van je terminal Bij mij zit er bijvoorbeeld een LXTerminal onder Accessoires. Verder is het handig om je filemanager alvast te openen.

De bron vind je op minetest.net, onder Development, Github. Kies dan minetest (niet minetest_game)

Dit is een directe link daar naar toe: https://github.com/minetest/minetest


Scroll daarna ongeveer 1/4e omlaag (of gebruik de balk) tot je de volgende kop tegenkomt:

Compiling on GNU/Linux:
------------------------------------

Daaronder vind je een uitgebreide instructie wat je moet doen. Het lijkt moeilijk, maar met wat kopieer en plakwerk valt dat best mee. Vraag gerust als het niet lukt of als je gekke meldingen krijgt.

Belangrijk: Het is het handigste om een aantal schermen open te hebben staan:
- een scherm met het minetest forum (deze tekst)
- een scherm met de terminal die je hebt geopend
- een scherm met de 'github' (de link https://github.com/minetest/minetest )


Ten eerste moet je de dependencies installeren. Als je minetest al eerder hebt geinstalleerd, heb je deze waarschijnlijk al. Als je minetest vaak updatet, zal je vaak zien dat er helemaal niets wordt geinstalleerd, omdat je al helemaal 'bij' bent.

Belangrijk: Kopieer de $ nooit mee.
Ook belangrijk: Voor het installeren van de dependencies moet je je wachtwoord (of diegene die de computer beheert zijn/haar wachtwoord) gebruiken. Daarom moet je voor de tekst die je gaat plakken het woordje sudo typen. Ik zal hieronder een voorbeeld geven welke je kunt kopieren en plakken in je terminal:

sudo apt-get install build-essential libirrlicht-dev cmake libbz2-dev libpng12-dev libjpeg8-dev libxxf86vm-dev libgl1-mesa-dev libsqlite3-dev libogg-dev libvorbis-dev libopenal-dev libcurl4-gnutls-dev libfreetype6-dev

Als je dit hebt geplakt, druk dan op enter of return. Nu zal je gevraagd worden om het wachtwoord (dezelfde die jij of de beheerder van de computer gebruikt om in te loggen). Typ dat in en druk op enter. Je zult nu teksten zien verschijnen totdat de $ weer verschijnt. Soms krijg je de vraag of je niet meer gebruikte libraries wil verwijderen. Ik doe dat wel, maar dat moet je zelf beslissen. Die libraries hoeven geen verband te houden met minetest.


Ten tweede download de source (bron).
- Kopieer de hele regel achter de $ (wget enzovoorts) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (tar enzovoorts) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Nu het lastigste: typ in je terminal cd (net zoals achter de $), maar niet "minetest-minetest-286edd4 (or similar)". druk nog niet op enter

Ga naar je filemanager. Als alles goed ging heb je nu een nieuwe folder (controleer de datum en de tijd maar) die een naam heeft als minetest-minetest-blablanummer. Iedere keer als minetest wordt verbeterd, veranderd blablanummer. Klik er met je rechtermuisknop op en kies 'rename'. Je gaat deze geen andere naam geven. Klik nu met de rechtermuisknop op de naam die je niet gaat veranderen en kies copy. Daarna kun je cancel aanklikken. Nu kun je achter de letters cd die je eerder hebt ingetypt, deze naam plakken. Er staat nu iets in jouw terminal als cd minetest-minetest-nieuweblablanummers . Druk nu wel op enter.


Ten derde moet je de minetest_game gaan downloaden, anders heb je alleen de 'minimal' game
- Kopieer de hele regel achter de $ (cd games/) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (wget enzovoorts) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (tar enzovoorts) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (mv enzovoorts) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (cd ..) en plak die in je terminal. Druk op enter.


Tot slot ga je nu minetest bouwen
- Kopieer de hele regel achter de $ (cmake . -DRUN_IN_PLACE=1) en plak die in je terminal. Druk op enter.
- Kopieer de hele regel achter de $ (make -j2) en plak die in je terminal. Druk op enter.
Nu wordt minetest gebouwd. Bij 100% is hij klaar. Alle 'warnings' kun je negeren.

Type exit in de terminal en druk op enter. Je kunt minetest starten door naar de bin folder te gaan.

Succes!


P.S.

Mods installeer je door ze eerst te downloaden en dan te extracten of unzippen in de folder:
minetest-minetest-blablanummer/mods

- De naam die hiertussen staat [ ] is de naam waarmee de mod werkt. Voorbeeld: PilzAdam-mobs-5e6374b moet je veranderen (rename) in mobs


Een aantal zaken die je ook moet weten:
- Nadat je een spel hebt gemaakt (new), kies je 'configure'. De mods die je wilt gebruiken moet je 'enablen' (met een v-teken n de witte box)
- Soms hebben mods dependencies (die ook weer dependencies hebben). Dependencies zijn andere mods. In het 'configure menu kun je zien (onder depends) welke nodig zijn. Sommige, zoals default heb je al, Staat er een vraagteken achter, dan is het niet nodig de dependency te installeren, het geeft alleen extra mogelijkheden dan.
- Als een mod nog steeds niet werkt, vraag dan op het forum, onder het mod-topic om hulp.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

Topywo kun je de codes ff neerzetten ik kan ze niet vinden

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:Topywo kun je de codes ff neerzetten ik kan ze niet vinden
Ik weet niet wat je bedoeld met codes. Het enige wat je nodig hebt wat op een code lijkt is het wachtwoord voor toegang tot de root (na het sudo-commando). Dat is het wachtwoord dat jij of diegene van wie de computer is invoert om Ubuntu op te starten. Daar kan ik niet mee helpen.


Ik heb gisteren zelf de laatste git gedownload. Ik zal hieronder typen wat ik in mijn eerder post heb omschreven, zodat je alles alleen maar hoeft te kopieren en plakken. N.B. Als er nieuwe wijzigingen door de developers worden gemaakt, zal cd minetest-minetest-35c5ccf een andere versie worden. Kijk daarvoor in je file manager. Als ik ergens [ENTER] achter zet, moet je na het plakken in je terminal op enter drukken:

Code: Select all

sudo apt-get install build-essential libirrlicht-dev cmake libbz2-dev libpng12-dev libjpeg8-dev libxxf86vm-dev libgl1-mesa-dev libsqlite3-dev libogg-dev libvorbis-dev libopenal-dev libcurl4-gnutls-dev libfreetype6-dev    [ENTER]


INFO: DIT NIET KOPIEREN: Nu zal de terminal om je inlogwachtwoord vragen. Vul het in en druk op [ENTER]
HIERNA weer wel kopieren, plakken en op enter drukken.


wget https://github.com/minetest/minetest/tarball/master -O master.tar.gz    [ENTER]

tar xf master.tar.gz    [ENTER]

cd minetest-minetest-c06caa1    [ENTER]

cd games/    [ENTER]

wget https://github.com/minetest/minetest_game/tarball/master -O minetest_game.tar.gz    [ENTER]

tar xf minetest_game.tar.gz    [ENTER]

mv minetest-minetest_game-* minetest_game    [ENTER]

cd ..    [ENTER]

cmake . -DRUN_IN_PLACE=1    [ENTER]

make -j2    [ENTER] 

INFO: NIET DIT KOPIEREN. Nu is het wachten tot de 100% is bereikt en kun je exit gevolgd door [ENTER] in de terminal typen om de terminal af te sluiten.


Edit: code gebruikt vanwege lange link minetest_game.

Edit 2: Nieuwe minetest versie
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 00:10, edited 1 time in total.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

moet ik eerst iets downloaden 0.4.5 of zo ?

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:moet ik eerst iets downloaden 0.4.5 of zo ?
Nee, dat is niet nodig. Dit is geen update. Wat je hier eigenlijk doet is de meest recente bestanden (0.4.7 + alle wijzigingen daarna) ophalen, in de juiste directories plaatsen, uitpakken en bouwen.

Als er een nieuwe versie uitkomt en je doet hetzelfde, heb je dus 2 x minetest op je computer staan. Minetest neemt niet veel ruimte in, dus ik laat ze vaak staan. Je kunt ook oudere versies deleten. Vergeet dan niet sommige data, zoals je werelden, die je niet kwijt wil, ergens op te slaan (bijvoorbeeld in je nieuwste versie).

Mocht het kopieren en plakken te moeilijk zijn, heb ik hieronder een zip van de complete, meest recente minetest. Extract die in je homefolder en je zou moeten kunnen starten (ik heb onder settings, key changes, "Use" = climb down aangevinkt (oude gewoonte)).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/654 ... 06caa1.zip

Edit: Nieuwe minetest versie
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 00:05, edited 1 time in total.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

bij mij zecht die make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
doe als ik deze doe make -j2
en dan ?

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:bij mij zecht die make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
doe als ik deze doe make -j2
en dan ?
Ik denk dat dan al eerder iets niet goed is gegaan. Je kunt het gewoon opnieuw proberen. Heb je al iets, dan wordt er gewoon overheen geschreven. Iedere keer de hele regel voor [ENTER] kopieren, plakken in je terminal en dan op enter drukken. Als je iets geks tegenkomt of een foutmelding, post het dan hier.


Code: Select all

sudo apt-get install build-essential libirrlicht-dev cmake libbz2-dev libpng12-dev libjpeg8-dev libxxf86vm-dev libgl1-mesa-dev libsqlite3-dev libogg-dev libvorbis-dev libopenal-dev libcurl4-gnutls-dev libfreetype6-dev    [ENTER]


INFO: DIT NIET KOPIEREN: Nu zal de terminal om je inlogwachtwoord vragen. Vul het in en druk op [ENTER]
HIERNA weer wel kopieren, plakken en op enter drukken.


wget https://github.com/minetest/minetest/tarball/master -O master.tar.gz    [ENTER]

tar xf master.tar.gz    [ENTER]

cd minetest-minetest-c06caa1    [ENTER]

cd games/    [ENTER]

wget https://github.com/minetest/minetest_game/tarball/master -O minetest_game.tar.gz    [ENTER]

tar xf minetest_game.tar.gz    [ENTER]

mv minetest-minetest_game-* minetest_game    [ENTER]

cd ..    [ENTER]

cmake . -DRUN_IN_PLACE=1    [ENTER]

make -j2    [ENTER] 

p.s.

Mocht het kopieren en plakken te moeilijk zijn, heb ik hieronder een zip van de complete, meest recente minetest. Extract die in je homefolder en je zou moeten kunnen starten (ik heb onder settings, key changes, "Use" = climb down aangevinkt (oude gewoonte)).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/654 ... 06caa1.zip


Edit: Typo

Edit 2: De link is iets minder dan 16 MB

Edit 3: Nieuwe minetest versie.
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 00:11, edited 1 time in total.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

als ik bij toon regel ben halfe weegen dan doet die nog tooen post waar ik moest kopieren en plakken daar ben ik gewoon verder gegaan is dat het ?

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:als ik bij toon regel ben halfe weegen dan doet die nog tooen post waar ik moest kopieren en plakken daar ben ik gewoon verder gegaan is dat het ?
toon regel? Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Mijn (L)Ubuntu is in het engels.

Het beste is gewoon opnieuw te beginnen, dus met sudo.

Loop je ergens tegen een gekke melding aan, vermeld dan het begin van de regel die je hebt geprobeerd, bijvoorbeeld:

tar xf ....

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

moet bij wgt ok er Bij ?

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Om compleet te zijn: Kopieer uit de regels die ik in

Code: Select all

zo'n vierkant heb gezet (code). 
(Anders valt een deel van de minetestgame url weg).

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

en soms bij tar xf master.tar.gz ging die in eens weer zon balk weergefen met dit er bij mv: cannot move `minetest-minetest_game-9df85d7
en NU ALs je Wil WIL JE DAN EEN VIDIO MAKKEN EN DAN HEER POSTEN ASJE BLIEFT ? EN ALS JE KAN ?

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:moet bij wgt ok er Bij ?
Kun je de hele vraag uit je terminal kopieren en hier plakken. Soms doet Ubuntu een suggestie, die je meestal met een:

y gevolgd door een [Enter] kunt beantwoorden.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ sudo apt-get install build-essential libirrlicht-dev cmake libbz2-dev libpng12-dev libjpeg8-dev libxxf86vm-dev libgl1-mesa-dev libsqlite3-dev libogg-dev libvorbis-dev libopenal-dev libcurl4-gnutls-dev libfreetype6-dev
[sudo] password for dj:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
cmake-data comerr-dev dpkg-dev emacsen-common fakeroot g++ g++-4.6
krb5-multidev libalgorithm-diff-perl libalgorithm-diff-xs-perl
libalgorithm-merge-perl libdpkg-perl libdrm-dev libdrm-nouveau2
libgcrypt11-dev libgnutls-dev libgnutls-openssl27 libgnutlsxx27
libgpg-error-dev libgssrpc4 libidn11-dev libjpeg-turbo8-dev
libkadm5clnt-mit8 libkadm5srv-mit8 libkdb5-6 libkms1 libkrb5-dev
libldap2-dev libopenal-data libopenal1 libp11-kit-dev libpthread-stubs0
libpthread-stubs0-dev librtmp-dev libstdc++6-4.6-dev libtasn1-3-dev
libtimedate-perl libx11-dev libx11-doc libxau-dev libxcb1-dev libxdmcp-dev
libxext-dev libxmlrpc-core-c3 mesa-common-dev x11proto-core-dev
x11proto-input-dev x11proto-kb-dev x11proto-xext-dev
x11proto-xf86vidmode-dev xorg-sgml-doctools xtrans-dev zlib1g-dev
Voorgestelde pakketten:
debian-keyring g++-multilib g++-4.6-multilib gcc-4.6-doc libstdc++6-4.6-dbg
krb5-doc libcurl3-dbg libgcrypt11-doc gnutls-doc gnutls-bin krb5-user
irrlicht-doc sqlite3-doc libstdc++6-4.6-doc libxcb-doc
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
build-essential cmake cmake-data comerr-dev dpkg-dev emacsen-common fakeroot
g++ g++-4.6 krb5-multidev libalgorithm-diff-perl libalgorithm-diff-xs-perl
libalgorithm-merge-perl libbz2-dev libcurl4-gnutls-dev libdpkg-perl
libdrm-dev libdrm-nouveau2 libfreetype6-dev libgcrypt11-dev libgl1-mesa-dev
libgnutls-dev libgnutls-openssl27 libgnutlsxx27 libgpg-error-dev libgssrpc4
libidn11-dev libirrlicht-dev libjpeg-turbo8-dev libjpeg8-dev
libkadm5clnt-mit8 libkadm5srv-mit8 libkdb5-6 libkms1 libkrb5-dev
libldap2-dev libogg-dev libopenal-data libopenal-dev libopenal1
libp11-kit-dev libpng12-dev libpthread-stubs0 libpthread-stubs0-dev
librtmp-dev libsqlite3-dev libstdc++6-4.6-dev libtasn1-3-dev
libtimedate-perl libvorbis-dev libx11-dev libx11-doc libxau-dev libxcb1-dev
libxdmcp-dev libxext-dev libxmlrpc-core-c3 libxxf86vm-dev mesa-common-dev
x11proto-core-dev x11proto-input-dev x11proto-kb-dev x11proto-xext-dev
x11proto-xf86vidmode-dev xorg-sgml-doctools xtrans-dev zlib1g-dev
0 pakketten opgewaardeerd, 67 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 29,6 MB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 95,9 MB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? wget https://github.com/minetest/minetest/tarball/master -O master.tar.gz
Afbreken.
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ wget https://github.com/minetest/minetest/tarball/master -O master.tar.gz
--2013-08-11 16:00:43-- https://github.com/minetest/minetest/tarball/master
Resolving github.com (github.com)... 204.232.175.90
Connecting to github.com (github.com)|204.232.175.90|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found
Location: https://codeload.github.com/minetest/mi ... .gz/master [following]
--2013-08-11 16:00:44-- https://codeload.github.com/minetest/mi ... .gz/master
Resolving codeload.github.com (codeload.github.com)... 192.30.252.146
Connecting to codeload.github.com (codeload.github.com)|192.30.252.146|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [application/x-gzip]
Saving to: `master.tar.gz'

[ <=> ] 2.792.541 531K/s in 6,6s

2013-08-11 16:00:52 (412 KB/s) - `master.tar.gz' saved [2792541]

dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ tar xf master.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ tar xf master.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ tar xf master.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ cd minetest-minetest-56b9377
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377$
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377$ cd games/
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377/games$ wget https://github.com/minetest/minetest_ga ... all/master -O minetest_game.tar.gz
--2013-08-11 16:01:35-- https://github.com/minetest/minetest_ga ... all/master
Resolving github.com (github.com)... 204.232.175.90
Connecting to github.com (github.com)|204.232.175.90|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found
Location: https://codeload.github.com/minetest/mi ... .gz/master [following]
--2013-08-11 16:01:36-- https://codeload.github.com/minetest/mi ... .gz/master
Resolving codeload.github.com (codeload.github.com)... 192.30.252.146
Connecting to codeload.github.com (codeload.github.com)|192.30.252.146|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [application/x-gzip]
Saving to: `minetest_game.tar.gz'

[ <=> ] 748.358 508K/s in 1,4s

2013-08-11 16:01:39 (508 KB/s) - `minetest_game.tar.gz' saved [748358]

dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377/games$ tar xf minetest_game.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377/games$ tar xf minetest_game.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377/games$ mv minetest-minetest_game-* minetest_game
mv: cannot move `minetest-minetest_game-9df85d7' to `minetest_game/minetest-minetest_game-9df85d7': Directory not empty
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377/games$ cd ..
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~/minetest-minetest-56b9377$ cd ..
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ cmake . -DRUN_IN_PLACE=1
The program 'cmake' is currently not installed. You can install it by typing:
sudo apt-get install cmake
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ make -j2
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ make -j2
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ make -j2
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$
Dit

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:en soms bij tar xf master.tar.gz ging die in eens weer zon balk weergefen met dit er bij mv: cannot move `minetest-minetest_game-9df85d7
en NU ALs je Wil WIL JE DAN EEN VIDIO MAKKEN EN DAN HEER POSTEN ASJE BLIEFT ? EN ALS JE KAN ?
Ik heb nog nooit een video gemaakt. Misschien wel een idee voor de toekomst. Misschien is er al een engelstalige op Youtube.

Kijk eens in je filemanager of je ergens deze folder hebt staan:

minetest-minetest-56b9377

en delete deze maar.

Daarna kun je op deze link drukken:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/654 ... 06caa1.zip

Hiermee download je de meest recente minetest (16 MB) vanuit mijn dropbox. Kies dan extract in je homefolder. Dan heb je ook minetest.

Edit: Nieuwe minetest versie gemaakt
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 00:07, edited 1 time in total.

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Heel goed dat je je meldingen hebt gepost. Ik zie dat je voor het bouwen van minetest een flink aantal libraries mist. Als je op J had gedrukt, was Ubuntu deze gaan installeren (waar niks mis mee is).

Je hebt voor afbreken gekozen, waardoor minetest niet meer gebouwd kan worden (al die foutmeldingen)

Edit:

- Tar werkt gewoon (maar je ziet geen 'reactie' in de terminal, wat normaal is).
- mv (move) werkte niet omdat de directory al bestond. Blijkbaar moet je dus als het bouwen mislukt beter de folder minetest verwijderen.
- cmake . -DRUN_IN_PLACE=1 werkte niet omdat cmake niet is geinstalleerd (sudo ... etc. had je afgebroken)
Last edited by Topywo on Sun Aug 11, 2013 14:24, edited 1 time in total.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

Bij tar xf master.tar.gz komt er dit
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ tar xf master.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:Bij tar xf master.tar.gz komt er dit
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$ tar xf master.tar.gz
dj@dj-T310-RC500L-APF1:~$
Zie mijn ge-edite post

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

welke
?
stuur alles naar me amail Das is Dylan308@live.nl
das it als je me nog iets wild helpen maar ik snap de Zie mijn ge-editie post

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:welke
?
stuur alles naar me amail Das is Dylan308@live.nl
das it als je me nog iets wild helpen maar ik snap de Zie mijn ge-editie post
Ik bedoelde Post 19

------------------------------

Heel goed dat je je meldingen hebt gepost. Ik zie dat je voor het bouwen van minetest een flink aantal libraries mist. Als je op J had gedrukt, was Ubuntu deze gaan installeren (waar niks mis mee is).

Je hebt voor afbreken gekozen, waardoor minetest niet meer gebouwd kan worden (al die foutmeldingen)

Edit:
- Tar werkt gewoon (maar je ziet geen 'reactie' in de terminal, wat normaal is).
- mv (move) werkte niet omdat de directory al bestond. Blijkbaar moet je dus als het bouwen mislukt beter de folder minetest verwijderen.
- cmake . -DRUN_IN_PLACE=1 werkte niet omdat cmake niet is geinstalleerd (sudo ... etc. had je afgebroken)

----------------------------------


Even een samenvatting


Eenvoudige manier om minetest te installeren

Ik weet niet precies wat ik zou kunnen mailen. De precompiled versie van minetest-minetest-c06caa1 is te groot (15 MB). De link (gebruik deze: https://dl.dropboxusercontent.com/u/654 ... 06caa1.zip ) is naar mijn dorpbox. Als je deze aanklikt, downloadt hij minetest in je download folder. Verwijder dan eerst je 'oude' folder minetest-minetest-56b9377 en extract/unzip deze dan in je homefolder. Doordat deze al gebouwd is, hoef je zelf niet alle libraries met het sudo commando op te halen. Je zou hiermee gelijk minetest moeten kunnen spelen.


Iets lastiger, zelf bouwen

Als je graag zelf minetest wil bouwen (wat helemaal niet verkeerd is), moet je (beter) ook eerst minetest-minetest-56b9377 deleten en dan de volgende regels kopieren en plakken (wat volgens mij al aardig lukte). Wat je anders moet doen dan is alle libraries installeren (dus op J en (ENTER] drukken, wanneer daar om wordt gevraagd. Als ik zie hoe je e.e.a. hebt aangepakt denk ik dat het je wel zou lukken.

Code: Select all

sudo apt-get install build-essential libirrlicht-dev cmake libbz2-dev libpng12-dev libjpeg8-dev libxxf86vm-dev libgl1-mesa-dev libsqlite3-dev libogg-dev libvorbis-dev libopenal-dev libcurl4-gnutls-dev libfreetype6-dev    [ENTER]


INFO: DIT NIET KOPIEREN: Nu zal de terminal om je inlogwachtwoord vragen. Vul het in en druk op [ENTER]
HIERNA weer wel kopieren, plakken en op enter drukken.


wget https://github.com/minetest/minetest/tarball/master -O master.tar.gz    [ENTER]

tar xf master.tar.gz    [ENTER]

cd minetest-minetest-c06caa1    [ENTER]

cd games/    [ENTER]

wget https://github.com/minetest/minetest_game/tarball/master -O minetest_game.tar.gz    [ENTER]

tar xf minetest_game.tar.gz    [ENTER]

mv minetest-minetest_game-* minetest_game    [ENTER]

cd ..    [ENTER]

cmake . -DRUN_IN_PLACE=1    [ENTER]

make -j2    [ENTER] 

Veel succes! Als je nog vragen hebt, post ze maar gerust. Over een uurtje of 2-3 kijk ik weer op het forum.



Edit: Typo

Edit 1: Nieuwe minetestversie gemaakt.
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 00:13, edited 1 time in total.

Dylan308
Member
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Post

het lukt nog steets niet ik heb die tijt gew8 en dan denk ik dat het werkt en dan lukt het niet wat heb ik fout gedaan

User avatar
Topywo
Member
Posts: 1721
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Post

Dylan308 wrote:het lukt nog steets niet ik heb die tijt gew8 en dan denk ik dat het werkt en dan lukt het niet wat heb ik fout gedaan
Heb je de eenvoudige manier geprobeerd of heb je geprobeerd zelf minetest te bouwen?


Wanneer denk je dat het werkt en wanneer lukt het dan niet (meer)?

Bij welke onderde(e)l(en) krijg je foutmeldingen/vreemde meldingen?

Kun je van de meldingen een kopietje in een post plakken?



Edit: nog een vraag --> Als je zelf probeerde te bouwen, heb je dan na: sudo apt-get.... J getypt, zodat de libraries en programma's die je nodig hebt om minetest te bouwen op je computer staan?
Last edited by Topywo on Sun Aug 11, 2013 17:44, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests